Geraaktheid - Esli Jongen

Geraaktheid

Tussen jou en mij

raken wij het midden.

Afgelopen week kwamen er ruim vijfentwintig vrijwilligers van het Stichting C'est La Vie-Huis, Hospice Naarden naar de interactieve scholing over “geraaktheid.”

We gingen samen op onderzoek uit. De geraaktheid mocht gevoeld, gedeeld en bevraagd worden. En zo in beweging komen, want ze vertelt iets. En er was beweging. Volop. In de gezamenlijke uitwisseling. Zo mooi om te zien. En die beweging startte (na een introductie waarin we naar muziek luisterden), met een eigen ervaring:

“Ik hielp haar met douchen. Een lijf zo puur, waaraan ik zag hoe ziek ze was.”

“We zongen samen het voor haar vertrouwde rijmpje: “Ik ga slapen, ik ben moe…”

“Er kwamen drie kindjes de keuken binnen wandelen. Met een rugzakje op hun rug. Ik realiseerde me ineens dat ze zonder hun vader verder moesten.”

Wanneer ik een scholing geef, probeer ik de deelnemers in z’n geheel in beweging te krijgen. Met hun hoofd (reflecteren), buik (voelen), lichaam (sensaties opmerken) en hart (de doorvoelde betekenis). En daarvoor gebruik ik muziek, positie nemen in de ruimte, een methodiek om in duo’s een eigen ervaring stapsgewijs te analyseren, uitwisseling in de groep en gedichten. Want geraaktheid laat zich op verschillende wijzen verklanken.

Het brengt soms dilemma’s mee, geraakt zijn. Wanneer laat je die zien aan de mens die is opgenomen in het hospice of aan de familie? Mag je congruent zijn met hoe je je van binnen voelt? (En dat dus naar buiten toe laten zien?). Er is niet een antwoord, wel een zoektocht van wat bij jou leeft, wat bij de ander, wat tussen jullie, wat je kan dragen, op welk moment. En we weten dat de ander meer ziet dan wat wij in woorden uitdrukken.

Dank voor de fijne organisatie en mogelijkheid, Danielle Warnier en Mayke, Questio Centrum voor Levensvragen

Ben je ook nieuwsgierig of deze scholing iets is voor jouw team of organisatie? Neem gerust contact op met Esli Jongen!

58 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts