QUESTIO
voor organisaties

Mevrouw heeft het vaak over het verleden, dat zij zo ongelukkig was. Hoe kan ik hier op een goede manier op doorvragen?

Dergelijke vraagstukken spelen bij diverse professionals en vrijwilligers in zorg en sociaal domein. Het signaleren van zingevingsproblematiek en levensvragen is niet altijd even makkelijk. Daarom bieden onze geestelijk verzorgers hierin ook ondersteuning, door het verzorgen van scholing en training of door deelname aan overlegstructuren zoals PaTz-bijeenkomsten of MDO’s.

Wilt u in uw organisatie meer aandacht voor zingeving en spiritualiteit? Heeft u behoefte aan begeleiding bij een moreel beraad in de eerstelijnszorg? Heeft u samen met uw collega’s behoefte aan begeleide intervisie over levensvragen? Maatwerk is mogelijk! Neem gerust contact met ons op en we gaan in gesprek om de mogelijkheden in kaart te brengen.

Scholing Levensvragen Signaleren

• Een chronisch zieke vrouw verliest een groot deel van haar mobiliteit. Ze kan niet meer naar het buurthuis gaan of kennissen opzoeken. Ze ervaart een leegte in haar leven.

• Na een moeilijke jeugd heeft mevrouw het vertrouwen in andere mensen grotendeels verloren. Ze heeft nooit een man of kinderen gekregen en voelt zich eenzaam. Ze zou wel eens met iemand willen terugblikken op hoe haar leven is gelopen.

• Een man rouwt om de plotselinge dood van zijn vrouw en de toekomstplannen die zij samen hadden. Hij weet niet hoe hij verder moet.

Als zorgverlener kom je bij mensen thuis. Je hoort daar hun verhaal, vragen en zorgen. Mensen vertellen je over het leven van alledag, maar ook over ziekte, eenzaamheid, familiecontacten en hun levensgeschiedenis. Je ziet emoties als verdriet, boosheid en vreugde. Soms merk je misschien dat er niet zoveel te zeggen is, maar merk je wel dat er sprake is onrust of slapeloosheid.

In al die verschillende signalen van patiënten of cliënten kunnen levensvragen verscholen zijn. Het zijn vragen over wat mensen werkelijk belangrijk vinden in hun leven en wat er op het spel staat. Het gaat om de spirituele dimensie van zorg die ook wel wordt aangeduid met de term zingeving.

In deze scholing van één dagdeel krijg je informatie en handvatten om levensvragen te signaleren. De scholing wordt gegeven door een geestelijk verzorger die is aangesloten bij Questio en duurt 2x 2 uur.

Heeft u met uw organisatie interesse in deze basisscholing? Neem dan contact met ons op en we gaan in gesprek om de mogelijkheden in kaart te brengen.